Listing 1 - 10 of 371 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
For any proper understanding of twentieth-century art, Max Ernst is essential. No one picture or series of book pictures of this, the greatest magician of all the Surrealists, can be taken in isolation as fully representative of the multiplicity of ideas he explored. But in more than 400 illustrations in this book, combined with historical and critical commentaries by Uwe Schneede, we can unravel the distinctive marks of his long and complex evolution: great innovations in technique - in 1919 collage and rubbing, in 1925 frottage and grattage, in 1940 decalcomania, in 1942 drip painting; thematic inventiveness, especially in the years 1925-40; introspective interludes, seen in such works as Design for a Manifesto (1920) and Paintings for Young People (1940); and astonishing climactic points, single masterpieces central to the history of twentieth-century art, such as The Elephant of the Celebes, Oedipus Rex and The Robing of the Bride. His work evokes, with uncanny accuracy, the hideous premonitions of the 1930s, the inexorable power of sexuality, and the secret life (reflected in the human mind) of inanimate nature. Max Ernst has never been at rest, never quite predictable, even in the later, sunnier days of his long life. In his own words, 'the fact that he has succeeded in not finding himself is regarded by Max Ernst as his only "achievement"'. The works of art that have resulted from this strange non-quest are the subject of this absorbing survey.
Ernst, Max, --- Schilderkunst ; Surrealisme --- Beeldende kunst ; 20ste eeuw ; Surrealisme --- Ernst, Max --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z
Choose an application
Schilderen was voor de Gentse kunstenaar Jos Trotteyn (1910-2002) zijn manier om uitdrukking te geven aan een onuitputtelijke stroom van uiterst gevarieerde ideeën. Het kenmerkende palet van deze verborgen parel bevat een veelheid aan subtiele tinten, van Indisch geel en oker over karmijnrood en cyaanblauw tot sienna. Dit verfijnde gebruik van kleurenschakeringen staat in het teken van uiteenlopende thema's--van sobere natuurimpressies tot hallucinante droombeelden--zodat het onmogelijk is om Jos Trotteyn in één woord te beschrijven. Door middel van een ruime selectie geeft de samensteller van dit boek een representatief overzicht van het indrukwekkende oeuvre dat deze schilder heeft nagelaten. Eigentijdse getuigenissen en uitvoerige citaten plaatsen de schilderijen van Jos Trotteyn in hun context en bieden inzicht in de originaliteit van deze kunstenaar. De subtiele beeldtaal die hij ontwikkelde is zowel schatplichtig aan de Vlaamse Primitieven als aan het surrealisme. Het was er deze schilder niet om te doen één enkel genre te bestrijken en daarmee naam te maken. Jos Trotteyn creëerde daarentegen een eigenzinnige wereld waarin realiteit en verbeelding elkaar voortdurend raken en aanvullen.
Trotteyn, Jos, --- Painting [Modern ] --- Trotteyn, Jos --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Painting --- paintings [visual works] --- painting [image-making]
Choose an application
Choose an application
Choose an application
75.07 --- Schilderkunst ; Duitse Romantiek --- Schilderkunst ; Duitsland ; 1780-1840 ; C.D. Friedrich en tijdgenoten --- Friedrich, Caspar David 1774-1840 (°Greifswald, Duitsland) --- Landschapsschilderkunst --- Tentoonstellingscatalogi ; Amsterdam ; Hermitage --- Schilderkunst ; schilders --- Exhibitions
Choose an application
Choose an application
Braque, Georges, --- Exhibitions. --- Braque, Georges --- Georges Braque 1882-1963 (°Argenteuil-sur-Seine, Fr.) --- Schilderkunst ; Kubisme ; Georges Braque --- Collages --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders --- -Exhibitions --- Braque, G.
Choose an application
Choose an application
James Ensor kan gerust beschouwd worden als de enige moderne Vlaamse schilder met wereldfaam, wiens naam men naast die van de grootste impressionistische meesters als Monet, Renoir, Cézanne, Gauguin en Van Gogh dient teplaatsen. Dit voorkwam echter niet dat er tot nu toe geen enkele omvangrijke studie in de Nederlandse taal over deze schilderverschenen was. In deze leemte wordt eindelijk voorzien door het boek van Paul Haesaerts over de grote Oostendse meester. Hoewel door een Vlaming geschreven, werd dit boek oorspronkelijk in het Frans gesteld en uitgegeven, doch de gave Nederlandse vertaling van J. Roeland Vermeer brengt het thans eveneens op de Vlaamse boekenmarkt, in een nog royalere uitgave dan de oorspronkelijke Franse. Hoewel wetenschappelijk en kunsthistorisch verantwoord, is de inhoud vlot en vol speelse verscheidenheid. Na een uitvoerig chronologisch overzicht van het leven en het œuvre van James Ensor, in verband gebracht met het artistieke leven van zijn tijd, tonen ons talrijke korte hoofdstukkende hele evolutie van Ensors œuvre, vanaf zijn jongste schilderijen uit de jaren 1879-1880 tot de laatste werken van de meester. Om deze kunst te karakteriseren aarzelt Paul Haesaerts nooit een uitvoerig beroep te doen op allerlei soms weinig bekende gegevens uit het leven van James Ensor, die de intiemste vezels van zijn innerlijk trachten te belichten en de geestelijke ineenstorting van James Ensors genie, rond 1900, ontleden en verklaren. Aan het einde van dit rijk geïllustreerde boek, opgeluisterd met meer dan 50 kleurplaten, geeft de schrijver een volledige bibliografie van de geschriften van en over Ensor, die het mogelijk maken de kennis van James Ensors leven en werk verder uit te diepen.De prachtige inleiding tot dit boek is van Jean Cassou, ere-hoofdconservator van het Musée National d'Art Moderne te Parijs.
Ensor, James, --- Ensor, James --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Belgische kunstenaars --- Schilderkunst ; België ; 19de eeuw --- Ensor, James 1840-1949 (°Oostende, België)
Choose an application
Listing 1 - 10 of 371 | << page >> |
Sort by
|